موفقیت جراحی بای پس معده در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با میکروارگانیسم های روده ارتباط دارد

 11 ژوئیه 2016- محققان مکانیسم بهبود دیابت نوع 2 را پس از جراحی بای پس معده در این بیماران  توضیح دادند. در جراحی بای پس معده، سایز معده کوچک می شود بنابراین غذا با دور زدن بخشی از معده وارد روده ی کوچک می شود. این کار به تنظیم مقدار قند خون کمک می کند. این روش یک روش تهاجمی برای بهبود دیابت نوع 2 است.

 حال در مطالعه ی جدید محققان دانشگاه Nanjingدر چین مشخص گردید تأثیرات مفید جراحی بای پس تنها به دلیل کاهش وزن نمی باشد، آنها پس از انجام جراحی بای پس اثنی عشر- ژژنوم(ژژنومبخش میانی از سه بخش رودهٔ باریک است) یا DJBبروی موشهای مدل دیابت نوع 2 دریافتند که این جراحی موجب بهبود تحمل  گلوکز و حساسیت به انسولین می شود.

این تغییرات مفید در متابولیسم با تغییر در میکروارگانیسمهای روده اتفاق می افتد،  پرفسور Xiang Gaoمی گوید: میکروبهای روده ای نقش بالقوه ای در بهبود بیماری دیابت نوع 2 پس از این جراحی بازی می کنند، تحقیقات ما نشان می دهد که جراحی DJBمی تواند برای درمان دیابت با منشاء ژنتیکی (جهش در ژن) و محیطی(القاء شده به دلیل تغذیه ) موثر باشد.

ما دریافتیم که جراحی DJB موجب القاء تغییراتی در میکروبیوتای روده می شود که ممکن است علت اصلی بهبود دیابت پس از جراحی چاقی(bariatric) باشد. اطلاعات بدست آمده از این تحقیق تاکید می کند که سرکوب التهاب به عنوان نتیجه ی این جراحی نمی تواند علت بهبودی دیابت در موشهای اصلاح شده ی ژنتیکی باشد.

موشهایی که گروه دکترGaoبروی آنها آزمایش نمودند دارای یک جهش ژنتیکی درعامل نوروتروفیک  مشتق شده از مغز(BDNF) بودند که منجر به دیابت نوع 2 می شود.BDNFیک تنظیم کننده ی کلیدی درعملکرد مغز و تعادل هورمون است. جراحی بای پس DJBمنجر به بهبود تحمل گلوکز، حساسیت به انسولین، کاهش تجمع چربی در کبد و کاهش بافت چربی سفید در بدن می شود، اما دانشمندان دریافتند که جراحی بای پس معده نمی  تواند سبب تغییر BDNFبطور مستقیم شود.

پرفسور Gaoمی گوید: یافته های ما نشان می دهد دیابت القاء شده به دلیل کمبود BDNFمی تواند با جراحی بای پس DJBمعکوس شود، این روش پتانسیل درمان دیابت را در انسان دارد.

پرفسورGaoنتیجه گیری نمود: مطالعات بیشتری باید بروی مکانیسم تغییرات میکروبیوتای روده پس از جراحی بای پس، انجام شود تا بتوانیم تغییرات خانواده های مختلف میکروبیوتا را که ممکن است متابولیسم مواد مغذی در میزبان را تنظیم  کنند، توضیح دهیم، نتایج این مطالعه در مجله ی آمریکایی Pathologyمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/success-of-gastric-bypass-surgery-in-type-2-diabetes-linked-to-gut-microorganisms-93697214.html